Ontwerpbesluit tot wijziging Luchthavenbesluit Lelystad en geactualiseerde MER ingediend bij Tweede Kamer (dec 2018)
BVB dient Zienswijze in (een van de ca. 9.000 …) en eist grotere vlieghoogte, gebruik van ‘continuous descent approaches’, verlegging van ‘wachtgebied’ en een verbod op vluchten met grotere/zwaardere vliegtuigen.
Geheel onverwacht geeft minister startschot voor herindelingsprocedure luchtruim en verklaart dat reeds voor voltooiing herindeling op grotere hoogte (dan de aangegeven minima) van/naar Lelystad gevlogen kan worden.
Stikstof-arrest: ook uitbreiding Lelystad (was gepland voor april 2020) moet opnieuw worden uitgesteld.
Oktober 2019 : Lelystad is nu operationeel als ‘controlled airfield’; klaar voor afhandeling grotere vliegtuigen (o.a. extra verkeersleiders en brandweerlieden).
Maart 2021: Na de Tweede Kamerverkiezingen is geconcludeerd dat de opening van het vernieuwde vliegveld Lelystad te belangrijk is om aan het demissionaire kabinet over te laten, dus hierover zal het nieuwe kabinet moeten besluiten.
Het is dus opnieuw onzeker wanneer en hoe zal worden besloten en nog onzekerder of de opening op de eerder aangekondigde datum van 21 november 2021 zal worden gerealiseerd.
De BVB blijft de ontwikkelingen nauwlettend volgen.