Toename van Goederenvervoer op Spoorlijn langs Bathmen
De spoorlijn langs Bathmen wordt al geruime tijd intensiever gebruikt voor het vervoer van (gevaarlijke) goederen dan is toegestaan volgens het Basisnet Spoor. Dit overschrijdt de toegestane normen, wat tot zorgwekkende situaties leidt.
Oorzaken van de Toename
- Beperkte Capaciteit van de Betuweroute**: De Betuwelijn kan nog niet op volle capaciteit functioneren, omdat het aansluitende traject in Duitsland nog niet gereed is.
- Groeiende Economie**: De economische groei heeft geleid tot een sterk verhoogde vraag naar goederenvervoer, waardoor alternatieve routes zoals via Twente en Venlo intensiever worden benut.
Gevolgen voor Bathmen
De toename van goederenvervoer via de spoorlijn langs Bathmen brengt verschillende vormen van overlast en risico’s met zich mee, waaronder:
- Risico op Calamiteiten: Verhoogd risico op incidenten met gevaarlijke stoffen.
- Geluidsoverlast: Toename van geluidshinder voor omwonenden.
- Trillinghinder: Meer trillingen door het frequente en zware treinverkeer.
Voorstellen en Toekomstplannen
In 2020 is er door de Tweede Kamer een motie aangenomen waarin de minister wordt opgeroepen om voorstellen te doen voor:
- Aanpassing van het Bestaande Spoor: Om de capaciteit voor goederenvervoer te vergroten.
- Realisatie van een Nieuwe Noordtak: Een mogelijke nieuwe spoorlijn parallel aan de A18/N18, die de Betuweroute verbindt met een locatie ten oosten van Oldenzaal, in Nederland of Duitsland.
Volgens het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA) zou de aanleg van een geheel nieuwe lijn aanzienlijk goedkoper zijn dan de aanpassing van de bestaande lijn. Echter, tijdens een bezoek aan de regio op 14 oktober 2020 deed staatssecretaris Veldhoven alleen toezeggingen met betrekking tot de reductie van geluidshinder.
Betrokkenheid van de BvB
De Belangenvereniging Bathmen (BvB) onderhoudt nauw contact met RONA en het gemeentebestuur van Deventer. Zij richten zich ook op rampenplannen voor het geval er een calamiteit plaatsvindt bij Bathmen. Er zijn ernstige zorgen over de adequaatheid van dergelijke rampenplannen, vooral vanwege de onzekerheid over de gevaarlijke stoffen die worden vervoerd. Bij calamiteiten moet de vervoerder binnen 15 minuten aangeven welke stoffen er precies worden vervoerd, maar er is twijfel of dit in de praktijk haalbaar is.
De minister heeft erkend dat de normen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen worden overschreden. Er wordt echter gewerkt aan nieuwe berekeningen en verbeterde materialen om de situatie te verbeteren. De BvB blijft deze ontwikkelingen nauwlettend volgen en onderzoekt verdere mogelijkheden om de situatie te verbeteren.
Onderzoek naar Hinder
In 2021 heeft de BvB een enquête gehouden onder de inwoners van Bathmen over de ervaren hinder van de spoorlijn. De resultaten van deze enquête zijn beschikbaar via de onderstaande link.
Resultaten enquete hinder spoor Bathmen