Nieuwsbrief januari 2019
IN DEZE NIEUWSBRIEF:
- Van de voorzitter
- Ontwikkelingen A1: stand van zaken
- Ontwikkelingen vliegveld Lelystad: mogelijkheid zienswijzen
- Ontwikkelingen Enklaan
- Omgevingsvisie gemeente Deventer
Van de voorzitter.
Inmiddels is het nieuwe jaar alweer een eindje op gang. Het bestuur van de BvB wenst iedereen een heel gezond, inspirerend en harmonieus jaar toe. Wij waren blij met de opkomst op de ALV van 12 november jl. Het is fijn een uitwisseling met onze achterban te hebben en constructieve opmerkingen te horen. Wij hopen dan ook dat jullie ons het komende jaar weer weten te vinden als dat nodig is. We hebben daarvoor een nieuw mailadres te weten: Het oude mailadres bvb@concepts komt hiermee te vervallen. Heel verheugend is het feit dat wij jullie kunnen meedelen dat het bestuur inmiddels is versterkt met de komst van een nieuw bestuurslid t.w. Ceciel Lansink. Cora Mossel |
Kort nieuws
INFORMATIEAVONDEN Heijmans werkzaamheden verbreding A1 Zienswijzen indienen MER vliegveld Lelystad De actiegroep ‘Red de Veluwe’ heeft een speciale site gelanceerd waarop een voorbeeld zienswijze is te vinden. Daarmee wil men het iedereen makkelijker maken om hun bezwaren te uiten. Het ministerie gaat ook een aantal bijeenkomsten houden over het nieuwe luchthavenbesluit. Voor deze regio is dat op 11 februari in Zwolle en op 14 februari in Apeldoorn. |
Stand van zaken geluidsreductie A1
Eind 2020 wil Rijkswaterstaat de verbrede A1 opleveren. Hoe staat het nu met de geluidsmaatregelen? Hoe was het ook alweer? De BVB heeft met gemeente, provincie en Rijkswaterstaat in 2018 een intentieovereenkomst gesloten. Tijdens de ledenvergadering op 12 november vorig jaar hebben we laten zien hoe vermindering van de geluidsoverlast mogelijk is. Op een aantal plekken met een scherm, op andere plekken met een wal met diffractoren en – ten westen van de ijsbaan – met alleen diffractoren. Er zijn (technische) onderzoeken gedaan, er is met landschapsarchitecten gekeken naar de mogelijkheden om dit goed in te passen in het landschap etc. Deze variant is een compromis tussen de verschillende partijen. Dat betekent dat alle partijen met elkaar een gezamenlijke afspraak hebben en dat je er dus met elkaar uit moet komen. Voor ons was dat geluidreductie en landschappelijke inpassing, voor RWS is ondermeer veiligheid en beheer van belang en provincie had een gebiedsplan. Qua geluidsreductie is het niet de best mogelijke uitkomst. Want het liefst horen we de A1 helemaal niet. Dat zou wel een heel dure oplossing zijn. Daarvoor kregen we de handen niet op elkaar. Ondertussen is er doorgewerkt. Om de uitvoering goed uit te werken en mogelijk te maken, is Witteveen en Bos ingehuurd. De variant is in hoofdlijnen grondig uitgezocht, nu moet alles in detail. Dat moet een uitgewerkt plan opleveren waarmee de aannemer aan de slag kan én waarmee de 4 partijen (gemeente, provincie, RWS en BVB) een definitieve overeenkomst kunnen sluiten. Het is inmiddels half januari 2019 en Witteveen en Bos heeft van alles onderzocht en vergeleken. Uiteindelijk is er een beeld van de mogelijkheden en, niet onbelangrijk, is er een behoorlijke aansluiting met het beschikbare geld. Zo blijkt een grondwal in combinatie met diffractoren op een deel van het traject veel ruimte te kosten. Zoveel ruimte is niet overal beschikbaar. Hoe los je dat op? |
Ontwikkelingen vliegveld Lelystad opnieuw onzekerheid en opnieuw inspraak In de besluitvorming omtrent de uitbreiding van Lelystad Airport ten behoeve van groei van Schiphol, zijn opnieuw complicaties opgetreden die het onzeker maken of de geplande opening in 2020 zal plaatsvinden.
Ondertussen heeft Minister Van Nieuwenhuizen in december 2018 een ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenbesluit Lelystad van 2015 samen met een geactualiseerde Milieu Effect Rapportage (MER) bij de
Tegelijkertijd met de Tweede Kamer kunnen ook burgers vanaf 11 januari jl. hun zienswijze kenbaar maken in een Zelfs als de luchtvaartmaatschappijen en de Europese Commissie meewerken, dan nog is het de grote vraag of de Tweede Kamer instemt met dit nieuwe plan. Veel oppositiepartijen maar ook coalitiepartijen D66 en ChristenUnie zijn faliekant tegen nieuwe vluchten op Lelystad. |
Wijziging voorrangsregels Bathmen
Op 9 januari heeft de BvB een hoorzitting bijgewoond van de Commissie Bezwaarschriften betreffende de ingediende bezwaren m.b.t. de recente verkeersbesluiten (nieuwe voorrangsregels). De hoorzitting werd bijgewoond door tientallen buurtbewoners die hun eigen bezwaarschriften hadden ingediend. Wij hebben als BvB geen standpunt ingenomen voor of tegen de genomen besluiten aangezien er zowel voor- als tegenstanders zijn. Onze bezwaren waren in hoofdzaak gericht op:
De werkzaamheden zijn inmiddels (deels) uitgevoerd en het ziet er netjes uit. Om goed inzicht te krijgen in de gevolgen van de genomen maatregelen roepen wij onze achterban op ons op de hoogte te stellen van zowel de positieve als negatieve ervaringen met de nieuwe situatie zodat deze bevindingen in de evaluatie meegenomen kunnen worden. |
Omgevingsvisie
De gemeente Deventer is bezig met de vormgeving en invulling van de omgevingsvisie ‘Expeditie Deventer’. De BVB is hierbij ook vertegenwoordigd. Er zijn drie bijeenkomsten geweest, waarbij telkens 70-100 partners betrokken waren. Hier zijn verschillende gesprekken gevoerd over hoe de fysieke leefomgeving er uit gaat zien. Het visiedocument (de zienswijze-versie) is te vinden op de website:https://omgevingswet.deventer.nl/omgevingsvisie. Hier vindt u ook de verslagen van de eerdere Expeditie Deventer bijeenkomsten en het smoelenboek, met portretfoto’s en contactgegevens van alle deelnemers. In januari en februari vindt er nog een aantal sessies plaats met de gemeenteraad over de Omgevingsvisie, waaronder een beeldvormend debat op 23 januari, een meningvormend debat op 13 februari en een besluitvormend debat op 27 februari. |